سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شست و شوی فرش و گلیم دستباف

 

قالیشویی در مشهد 

این ایام کمتر کسی پیدا میگردد که از فرش های دستباف تحت عنوان کفپوش منزل ی خویش به کارگیری نماید، فرش های دستباف و گلیم ها به نوعی جنبه ی دکوری گرفته اند و گهگاه تحت عنوان تابلو فرش و یا این که فقط برای زینت اتاقی که کمترین ترازو رفت و آمد در آن‌ها جای‌دارد گزینه به کارگیری قرار می گیرند.

 

نوشته‌ی‌علمی دارای ربط: فرش و نقش آن در زیباسازی خانه

 

 

 

به کارگیری درست از فرش دستباف و طریق ی درست شست و شو و حفظ آن سبب ساز خواهد شد این بافته ی گران بها سالیان سال سلامت بماند و حتی با سپری شد وقتگیر قیمت هنری آن افزوده شود. هیچ زمان نمیتوان فرش را از ریختن لکه ها و یا این که تصاحب کردن گرد و غبار به طور صددرصدی مصون داشت ولی میتوان با راهکارهایی بی آلایش بعد از وقوع حادثه به راحتی مبادرت به نظافت کردن فرش دستباف و گلیم کرد. درین نوشته‌علمی به باز بینی یکسری راهکار معمولی خوا‌هیم پرداخت.

 

 

 

شست و شوی فرش و گلیم دستباف

گذشته از شستشو می بایست بعضا اقدامات اول را انجام اعطا کرد تا فرش از پیشین مهیا سازی گردیده باشد. بعضا از این اقدامات به شرح ذیل میباشد:

 

فرش را غبار گیری نمائید.

بعضا از فرش ها و یا این که حتی گلیم های دستباف سالیان دراز زینت بخش منزل بوده اند و حالا تحت عنوان فرشی ارزشمند و کارکرده تحت عنوان تزیین گزینه به کارگیری قرار می‌گیرند، در‌این‌صورت نیاز میباشد پیشین از شستشو بدون شک غبارگیری را انجام دهید. در حالتی که فرش را به قالیشویی سپرده اید که آن‌ها اقدامات لازم را مبذول خواهند داشت البته در‌حالتی که تصمیم دارید به شیوه سنتی فعالیت نمایید و خودتان آستین بالا بزنید استعمال از یک چوب برای غبارگیری فرش دستباف سفارش می شود. فرش را در صدر چوبزنی فرمایید و بعد با یک جاروی چغل جارو فرمایید؛ استعمال از دستگاه های مکنده نیز قابلیت پذیر میباشد، در صورتیکه ترازو مکش هوای دستگاه تهیه و تنظیم شود، بهتر از جارو کشیدن غبارها را از دل تار و پود فرش خارج خواهد کشید.

 

 

 

فرش را بازرسی فرمایید!

قضیه بسیار مهمی میباشد! از مهمترین نکاتی که در مقدمات شست و شوی فرش بایستی صد رد صد در لحاظ داشته باشید بازرسی فرش از نگاه معیار پوسیدگی، تعداد ترک های جانور در آن، دسته لکه های فرش، صورت و گونه گلیم بافی و ریشه ها مهمترین چیزهایی میباشد که در‌این بخش می بایست گزینه اعتنا قرار گیرد.

 

 

 

در حالتی‌که نیاز میباشد فرش را رفوکاری نمائید.

در صورتیکه که فرش شکاف میباشد بایستی بی تردید قبلی از شستشو ترمیم و رفو شود، به دلیل آنکه ممکن میباشد شستشو منجر از در میان رفتن هرچه بیش تر تار و پود آن گردد.

 

آنگاه صد رد صد بایستی فرش را لکه گیری کرد تا عاری از هرگونه موادی شود که ممکن میباشد رنگ پس دهند و فرش و گلیم دستباف را حاد نمایند.

 

 

 

شستشوی فرش گلیم و فرش دستباف به چه شکل انجام می شود؟

در شستشوی فرش نیز می بایست بعضی نکات را مد لحاظ داشت:

 

-فرش بایستی روی زمین محکم و دشوار شسته شود.

 

-دمای آب بایستی عادی باشد، خیر زیاد گرم و خیر زیاد سرد.

 

-موادی که برای شستشوی فرش آیتم به کار گیری قرار می گیرد بایستی منحصر به فرد فرش باشد به دلیل آنکه ممکن میباشد  PH ماده های شوینده ای که منحصر فرش وجود ندارد تار و پود فرش را از در میان غالب شود.

 

-برای لکه گیری فرش نباید از مواد قلیایی زیرا کربنات دوسود، سودسوزآور بهره مند شد و در حالتی که تمایل به به کارگیری از هیدروسولفیت گرفتید می بایست مقدار و طریق ی به کارگیری از آن به طور کامل در دست گرفتن شود.

 

-آب خروجی از فرش می بایست خنثی و سوای رنگ باشد، در غیر این رخ ممکن میباشد فرش بعداز کم آب شدن مجروح باشد و یا این که اینکه رنگ های جانور در آن ترکیب گردیده باشند.

 

-برای خنثی کردن پساب خروجی فرش میتوان از آب و اسید 1 تا 2 درصد استفاده نمود.

 

-فرش های دستباف و گلیم ها می بایست با نوروفروغ غیر بی واسطه خورشید کم آب شوند و فرش در معرض هوا قرار گیرد تا تمام رطوبت آن کم آب شود.

 

-اعتنا نمایید که فرش را به صدق معلق فرمایید، در حالتی‌که که بدین مهم دقت نکنید آب در نصیب انتهایی فرش انباشته شده و سبب ساز زردی و پوسیدگی فرش می‌گردد.

 

-در حالتی‌که فرش را با دستگاه خاصی کم آب می‌کنید دما برای کم آب کردن نباید فراتر از 40 سکو برود.

 

-در چهره به کار گیری از قابل انعطاف کننده پس از شستشوی فرش سطح آن لطیف خیس خواهد شد.

 

-چنانچه قصد دارید فرش را رنگ فرمائید در گوشه ها و نصیب کناره فرش این فعالیت را انجام ندهید به دلیل آن که در او‌لین شستشو رنگ از در بین خواهد رفت و فرش مجدد به موقعیت اولیه گشوده می شود.

 

 

 

در صورتیکه فرش لکه داشت موارد ذیل را مد حیث قرار دهید:

مهمترین مورد ای که بایستی در حیث داشته باشید این میباشد که مدل لکه، معیار آن و اینکه لکه نو ریخته گردیده یا این که از پیشین روی فرش وجود داشته میباشد داده ها لازم را داشته باشید. در حالتی‌که لکه نو باشد و مدل آن را بدانیم خیلی راحتتر میتوان آن را از دربین پیروزی، در مجموع طراوت لکه منجر می‌شود که در اسرع وقت، با هزینه کمتر و خیلی بهتر آن را از در بین موفقیت.

 

بایستی بدانید که برخی از لکه ها در رخ مخلوط با یک سری مواد، ثبات بیشتری از خویش نشان داده و ممکن میباشد طاقت فرسا خیس زدوده شود؛ بعضی از این مواد عبارتند از:

 

-آب و صابون خانگی منجر می گردد لکه هایی زیرا میوه و چای اثبات خیس گردیده و دشوار خیس تمیز شوند.

 

-آب داغ ثبات لکه هایی زیرا خون و تخم مرغ را بیش تر می نماید.

 

-برای تزکیه لکه چربی بهتر میباشد از موادی زیرا بنزین یا این که نیتراکلرورکربن استفاده نمود؛ نخست اسفنجی را به محلول متبوع آغشته نمایید و آن‌گاه به نیکی محل را منزه فرمایید؛ لکه هایی زیرا روغن، چربی حیوانی، چسب و خون به راحتی با آّب و صابون خانگی منزه می شوند.

 

 

 

یکسری سفارش برای مراقبت از فرش دستباف

در حالتی‌که فرش دستباف دارید می بایست یک سری نکته را مد لحاظ داشته باشید تا فرش مثل روز اولیه باقی بماند، برخی از این نکات عبارتند از:

 

-فرش هیچ زمان نباید برای برهه زمانی طولانی در معرض فروغ خورشید قرار گیرد، زیرا اینکار منجر رنگ پریدگی فرش خواهد شد.

 

-اشیاه نوک تیز و سنگین نباید روی فرش قرار گیرند به دلیل آن که تاروپود فرش را در گیر زخم می‌نمایند.

 

-برای خودداری از فرو رفتگی بخش های متفاوت فرش بهتر میباشد هر چندین وقت یکبار آن را رمز و ته فرمائید تا تمام بخش های آن در معرض پاخوردگی قرار گیرد.

 

-در فیس عدم اعتنا به فرش های دستباف، بعداز مدتی ممکن میباشد این فرش ها مبتلا بیدزدگی و پوسیدگی شوند؛ براین اساس بهتر میباشد این بافته ها را به دوران طولانی تحت تخت و کاناپه قرار ندهید؛ هر از گهگاه این نصیب ها را باز‌نگری فرمائید و از تندرست مطمئن گردید.

 

-فرش های دستباف نباید در دور و اطراف های بدون نور و مرطوب نگه داری شوند؛ بهتر میباشد گهگاه پنجره ها را گشوده بگذارید تا هوای آزاد در منزل جریان داشته باشد، به‌این صورت فرش دستباف هم از جراحت هایی زیرا بیدخوردگی در امان باشد.

 

-فرش دستباف را تا نکنید و در معرض فشار قرار ندهید تا تاروپود آن مبتلا جراحت نشود.