سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خریدن رنگ گزینه نیاز در رنگرزی

قالیشویی در مشهد

خریدن رنگ گزینه نیاز در رنگرزی:

در شیوه رنگرزی سنتی با دقت به نیاز برای بدست آوردن رنگهای جدید و بدیع در هنر و صنعت مهم فرش و دیگر هنرهای متعلق و گذشتن از سد محدود سه رنگ اصلی( قرمز رنگ، زرد رنگ، آبی) می اقتدار از ادغام کردن مواد رنگ طبیعی استعمال کرد که اما در این فرمان علم و تجربه امروزه کاربرد فراوانی دارااست.

 

رنگهای اصلی جان دار در طبیعت(قرمز رنگ، زرد رنگ، آبی) با به کارگیری از رنگدانه های طبیعی پدید می آیند و این سنت و علم مربوطه با روشهای اجرایی آن از دیر گشوده پدید آمده و آیتم به کارگیری اهل حرفه بوده میباشد.

رنگ قرمز رنگ: در این ارتباط برای بدست آوردن رنگ قرمز‌رنگ می اقتدار از قرمز‌رنگ دانه یا روناس فایده گرفت.

زرد رنگ: این رنگ از گونه های اسپرک، زعفران و برخی مواد دیگر بدست می آید.

رنگ آبی: این رنگ بیشتر از نیل نتیجه ها می شود ولی برای بدست آوردن رنگهای ترکیبی گونه های سبزها، بنفشها و یا هر رنگی دیگر از روشهای ترکیبی به کارگیری می شود.

رنگ بنفش: برای بدست آوردن این رنگ، خامه پشم را بعد از رنگ کردن با روناس یا قرمز‌رنگ دانه قلیایی می کنند.

رنگ سبز: در این نحوه خامه پشم را بعداز رنگ کردن با اسپرک یا چوب زردرنگ آن را وارد خم می کنند و با همین روشهای ترکیبی می قدرت نسبت به تهیه کلیه رنگها این عملکرد را انجام اعطا کرد. همچنین برای بدست آوردن روشنی و سیری رنگ می قدرت با کنترل عواملی همچون دوران دوره رنگرزی، غلظت رنگ و … به نتیجه دلخواه رسید.

 

مواد رنگزای طبیعی: همان طور که پیش از اینً بیان گردید بسیاری از مواد آیتم استعمال در کار رنگرزی الیاف آیتم به کار گیری در صنعت و هنر فرشبافی مواد رنگزای طبیعی میباشند.

 

1. اسپرک 2. اسکوتی 3. انار

4. بقم 5.تمشک 6پوست پیاز

7جفت 8.روناس 9.زعفران

10.سماق 11.شیرین بیان 12.قرمزدانه

13.نیل 14.پوست گردو 15.زرشک

16.گل زلیل 17.برگ توت 18.هلیله

19.گل رنگ 20.سرخس 21.سرساور

 

رنگرزی با مواد طبیعی:

اسپرک: این ماده رنگی قابلیت تولید رنگهای رنگ زرد، طلایی و نارنجی را دارا میباشد. برای تهیه نمودن رنگهای مذکور لازم میباشد که در خزینه رنگ از دندانه های متفاوت مصرف شود تا این تفاوت و گوناگونی رنگ پدید آید.

 

انار: این ماده رنگی قابلیت تولید رنگهای کرم، زردرنگ تیره، نخودی، قهوه ای پر‌نور بدست آورد.

 

بقم: این ماده رنگی بیشتر برای بدست آوردن رنگ مشکی کرومی به کار گیری می شود وهمچنین می قدرت رنگهای گوناگون دیگری نظیرارغوانی پر‌نور، بنفش، بنفش سیر،خاکستری پر‌نور، خاکستری سیر را با بیش تر کردن و یا دندانه کردن با موادی همچون زاج سفید، مس آهن و کروم بدست آورد.

 

تمشک: با این ماده رنگزا می اقتدار رنگ خاکستری تیره را بدست آورد.

 

پوست پیازکه از این ماده رنگی می اقتدار رنگهای مسی، نارنجی، پوست پیازی و با صورتی بدست آورد برای رسیدن به این مراد باید با به کارگیری از دندانه های مطلوب و نسبت ترکیبات آنان فعالیت رنگرزی رخ گیرد.

جفت با پوست بلوط: با به کار گیری از این ماده رنگزا می اقتدار رنگ نخودی و رنگ طلایی به دست آورد. باید در لحاظ داشت که این ماده به علت وجود ماده زوجی به دندانه کردن نیاز ندارد.

 

روناس: از این ماده رنگی به علت اهمیت و دارا بودن قابلیتهای فراوان می قدرت رنگهای بسیاری مانند بنفش، نارنجی، دوغی،قرمز رنگ، قرمز رنگ مایل به قهوه ای، قرمز‌رنگ مایل به بنفش و رنگهای تیره بدست آورد.

 

برای رسیدن به این رنگها املاح که تحت عنوان دندانه گزینه استعمال قرار می گیرند مشتمل بر: بیکرومات پتاسیم، زاج سفید، سولفات مس، سولفات آهن، کلر و قلع می باشند و با به کارگیری از مواد رنگی دیگر نیز می قدرت ترکیبات جدیدی به وجود آورد.

تهیه رنگهای پشت گلی، قرمز رنگ کمرنگ و سرخابی با روناس برای بدست آوردن این رنگها می بایست از دندانه قلع استفاده کرد.

معمولاً برای رنگرزی روناس بیشتر از دندانه های اشاره گردیده به کار گیری می شود ولی گاهی برای بدست آوردن رنگهای بخصوصی از دندانه مس و آهن نیز استعمال می شود. این دندانه هم منجر کدری رنگ می شوند.

 

زعفران: با به کارگیری از دندانه زاج سفید و فایده گیری از زعفران می قدرت به رنگ نارنجی مایل به قرمز‌رنگ دست یافت. این ماده رنگزا بعلت گرانی و حتی تقلیلات جان دار در آن کمتر مصرف می شود و در‌حالتی که لازم باشد بیشتر در قالیهای ابریشمی آیتم استعمال قرار می گیرد.

 

سماق: با استعمال از دندانه های متعدد و فایده گیری از سماق می اقتدار رنگهای خرمایی پر‌نور، خاکستری، زرد رنگ، سیاه و سبز پر‌نور را به دست آورد.

 

 

 

تهیه رنگهای دیگر:

الف) با به کارگیری از دندانه زاج سفید و دندانه های سرب بدست می آید.

ب)آبی تیره مایل به سیاه : با به کار گیری از سولفات آهن تحت عنوان دندانه نتایج می گردد.

ج) سبز پر‌نور: مواد قلیایی بیشتر سبب تولید این رنگ می شوند.

د) زرد رنگ: با به کار گیری از مواد اسیدی این رنگ را تهیه می کنند.